Meiul – ‘regele’ cerealelor
14 martie 2018
GOJI – fructele “tineretii fara batranete”
30 martie 2018

Sunteti obosit mereu, fara sa faceti mai mult efort decat de obicei, nu aveti pofta de mancare si treceti rapid de la o stare la alta? Daca aceste simptome au inceput sa se manifeste dupa ce temperaturile s-au cam jucat cu noi, e posibil ca astenia de primavara sa fie cea care va afecteaza si va rapeste pofta de viata!

Primavara nu vine doar cu alaiul ei de flori, zile mai lungi si plimbari in aer liber. Entuziasmul este umbrit de adaptarea organismului noilor schimbari meteorologice.

Astenia de primavara este o tulburare temporara ce apare datorita reactiilor pe care le are organismul in incercarea de a se readapta la noile conditii de mediu: temperatura, luminozitate, umiditate si presiune atmosferica, dar si schimbarea ciclului orar.  Aceste modificari exterioare duc in interiorul corpului la schimbarea nivelului de endorfine, cortizol, melatonina, influentand ritmurile biologice ale organismului.

Cand zilele reci incep sa se incalzeasca, corpul trebuie sa-si re-echilibreze caldura, ceea ce are impact asupra vaselor de sange, care isi maresc diametrul cu scaderea presiunii sanguine. Reducerea presiunii este responsabila de slabiciunea fizica si psihica ce apare periodic, stare accentuata de irascibilitate si schimbarea brusca a emotiilor.

De ce apare astenia?

Fie ca este vorba despre o carenta de vitamine sau minerale, sau de lipsa expunerii directe la soare, trecerea de la sezonul rece la cel cald are un imact destul de puternic asupra organismului. Acesta se adapteaza cu greu la lumina si temperatura, sistemul imunitar este mai sensibil si mai susceptibil la infectii si viroze, iar carentele de vitamine si minerale se resimt. In timpul iernii oamenii fac mai putina miscare si nu primesc destula vitamina D de la soare (deficitul de vitamina D este una din cauzele lipsei de energie, a slabiciunii musculare si a anxietatii). Iar sedentarismul este urmatorul principal factor care duce la aparitia asteniei, deoarece creierul nu se oxigeneaza suficient.

Simptome caracteristice :

  • stari de nervozitate si melancolie
  • lipsa concentrarii si slabiciune musculara
  • dificultate de a dormi
  • iritabilitate, nervozitate, anxietate
  • probleme de concentrare
  • scaderea poftei de mancare sau apetit crescut
  • lipsa de energie
  • disconfort general

Aceste simptome dureaza in general intre 10 si 20 de zile, timp necesar ca organismul sa se adapteze la noile conditii de mediu.

Intr-adevar iarna organismul uman intra intr-un fel de hibernare, iar iesirea din acest stadiu necesita cateva masuri.

Astenia de primavara nu are un tratament specific, dar obiceiurile unui stil de viata sanatos, coincid cu modalitatile de prevenire si ameliorare care ajuta organismul in tot acest proces de acomodare cu noile conditii de mediu.

Sfaturi in combaterea asteniei

Acest tip de tulburare se poate combate in mai multe feluri, aici avand un rol important alimentatia, miscarea si sportul in general, remediile naturiste, ba chiar si unele remedii alternative cum ar fi acupunctura, aromaterapia sau reflexoterapia.

Daca vreti sa spuneti NU asteniei, noi va venim in ajutor cu cateva sfaturi utile pentru a-i veni de hac si a va bucura din plin de zilele pline cu soare ale primaverii.

  • respectarea orelor de somn, cel putin 7 ore pe noapte (cel mai odihnitor somn incepe cu orele 22-22.30)
  • exercitii fizice moderate si activitati in aer liber (plimbari in parc, plimbari cu bicicleta, jogging, aerobic, yoga- indiferent de forma aleasa, miscarea ajuta organismul si stimuleaza secretia de endorfine care imbunatatesc starea psihica)
  • consumul de fructe si legume proaspete, mai ales a verdeturilor de sezon : loboda, papadie, spanac, urzici, leurda, ceapa verde, stevie – sunt pline de nutrienti care vitaminizeaza corpul si detoxifica – nimic nu e mai revigorant decat o salata din verzituri proaspat culese , iar variantele sunt atat de gustoase si hranitoare incat ar fi pacat sa nu le acordam atentia cuvenita.
  • evitarea mancarurilor grase, prajite si a celor cu continut ridicat de carbohidrati , in special dulciuri bogate in zahar si produse ce contin faina alba.
  • suplimentarea dietei cu produse apicole cum ar fi laptisorul de matca, sau polenul, cu efect energizant si tonic, bogate in vitamine , minerale si enzime  ce combat cu  succes oboseala, lipsa de energie, insomnia si depresia.
  • sucuri naturale, dimineata pe stomacul gol – combinatiile sunt nesfarsite – trebuie doar sa gasim legumele si fructele care ne plac. Pentru sistemul imunitar este recomandat un suc cu multa vitamina C obtinut dintr-o portocala, un grepfruit si un lime, la care putem adauga si o lingurita de pulbere de camu-camu , pentru un efect maxim.
  • multe ceaiuri – printre plantele indicate pentru a combate astenia de primavara se numara sunatoarea, catina, cicoarea, macesul sau coada soricelului.
  • extractul de Rhodiola – relaxeaza sistemul nervos central si periferic, imbunatateste starea psihica si lupta contra depresiei, anxietatii, atacului de panica. In plus, normalizeaza ritmul somn-veghe.
  • spirulina – are o compozitie bogata in proteine, aminoacizi, polizaharide, lipide, vitamine (A, complexul B, E), minerale (fier, calciu, zinc, potasiu, magneziu) ce sustine sanatatea si vitalitatea intregului organism. Are actiune detoxifianta, energizanta si antianemica, purifica sangele si regleaza nivelul hormonal, echilibrand astfel starile emotionale. Spirulina mai contine si multa clorofila (pigment de culoare verde, esential in procesul de fotosinteza), care contribuie la purificarea si detoxifierea organismului, benefica pentru eliminarea toxinelor din corp.
  • hidratarea corecta este necesara pentru a depasi aceasta stare – un aport suficient de apa in organism, de cel putin 2 l, previne deshidratarea, curata corpul de toxine, si imbunatateste digestia.

Astenia de primavara poate fi tinuta in frau si cu o atitudine pozitiva si fericita!

Un prim simplu pas in combaterea asteniei  pe care vi-l putem recomanda este reteta unui smoothie ideal. Smoothie pe care va sfatuim sa-l consumati cat mai des, dimineata pe stomacul gol, in cazul in care va confruntati atat cu astenie fizica si/sau psihica, cat si cu anemie, hipertensiune arteriala sau constipatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beneficiul unui pahar cu smoothie verde este de necomparat!

Pentru alte sfaturi legate de combaterea asteniei, nu ezitati sa cereti sfatul farmacistului ELMAFARM!

Autor articol: Codruta Lucan, farmacist ELMAFARM.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *